

Så arbetar du smidigt hemifrån
3 maj 2021
1. Låtsas att du ska åka in till kontoret
Kopplingen mellan arbete och att åka in till en arbetsplats kan göra dig mer produktiv. För att bibehålla produktiviteten kan det vara nyttigt att förbereda arbetsdagen genom att tänka att du ska åka in till kontoret. Det kan vara frestande att arbete från sängen i sin pyjamas men gör dig själv en tjänst och planera dagen som att du skulle åka in till kontoret. Behåll dina morgonrutiner, sätt på dig arbetskläder och koka en kanna kaffe så är du redo för ännu en arbetsdag.
2. Ha regelbunden kontakt med dina kollegor
Det kan vara lätt att glömma av den sociala interaktionen man får på ett kontor. Det kan därför vara bra att försöka bibehålla med kollegorna oavsett om ni arbetar mycket i grupp eller individuellt. Använd dig av teams eller andra digitala verktyg för att kolla checka in med dina kollegor och stämma av.
3. Planera och strukturera din arbetsdag
Börja varje arbetsdag med att planera vad du ska göra och vilka tider som gäller. Lägg till möten och annat i kalender för att få en bra överblick över hur varje dag ser ut.

4. Välj ut ett särskilt arbetsutrymme
För att få upp produktiviteten och öka koncentrationen kan det vara bra att välja ut en särskild plats i hemmet att arbeta ifrån. Det kan vara frestande att jobba från sängen, soffan eller utomhus men detta kan göra att det blir svårt att koncentrera dig och att man blir trött. Försök därför att hitta en arbetsplats där du kan koncentrera dig och även arbeta på ett ergonomiskt sätt.
5. Ta pauser
Distraktionerna är allt många när man jobbar hemifrån det är därför extra viktigt att ta pauser för att ladda batterierna. Att arbeta hemifrån innebär att man vistats i en miljö som man redan spenderar mycket tid i. Detta gör att gränserna för arbetslivet och det privata livet suddas ut. Ta därför flera raster om dagen för att kunna fokusera på arbetet och öka produktiviteten.
6. Planera tiderna för när du börjar och slutar
Att arbeta hemifrån gör ofta att tiderna för arbetsdagen suddas ut. Det är därför viktigt att planera tiderna när du börjar och sluta för att bibehålla de normala arbetstiderna. För att ha kvar känslan av att skilja på arbete och privatliv är det viktigt att planera när arbetsdagen tar slut och privatlivet börjar.