Underlätta implementeringen av ESEF-kraven i er årsredovisning

Från bokslutsåret 2021 är det inte längre möjligt att lämna in årsredovisningen enbart som PDF. Istället ska årsredovisningen lämnas in i ett format som kallas för iXBRL. Vi berättar mer i den här artikeln.

På grund av pandemin senarelades införandet av ESEF med ett år. Men nu behöver noterade företag implementera de nya EU-reglerna. ESEF är det nya rapporteringsformatet (European Single Electronic Format) som berör alla noterade bolag. 

Från bokslutsåret 2021 är det inte längre möjligt att lämna in årsredovisningen enbart som PDF. Istället ska årsredovisningen lämnas in i ett format som kallas för iXBRL. Finansiella rapporter ska upprättas i XHTML-format (Extensible HyperText Markup Language) och finansiella rapporter som upprättas i enlighet med IFRS ska märkas upp i enlighet med en taxonomi framtagen av den Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten ESMA.

Bolag som är skyldiga att följa 16 kapitlet i Lagen om värdepappersmarknaden ska tillämpa ESEF. Det gäller om ni har aktier, överlåtbara värdepapper som aktier och obligationer och andra typer av papper som är upptagna till handeln på en reglerad marknad omfattas av ESEF. Värdepapper som har ett nominellt värde som överstiger 100 000 euro omfattas inte.

Att implementera ESEF-kraven och ta fram en årsredovisning som är både mänskligt läsbar och läsbar för maskiner kan ta tid och vara klurigt. Därför har vi tagit fram ett par förslag på hur företag och verksamheter kan underlätta implementeringen av ESEF.

Till en början är det viktigt att läsa på om EU:s taxonomi och ESEF-regelverket för att förstå vilka krav som omfattar ert bolag och vad dessa krav betyder. XBRL (Inline eXtensible Business Reporting Language) är den teknik som gör det möjligt att integrera XBRL-taggar i ett XHTML-dokument. Det kan vara fördelaktigt att utvärdera vilka systemlösningar som finns och vilket ni ska använda er av. 

Taggningen kan göras både automatiskt och manuellt. Det finns flera olika leverantörer som kan göra detta automatiskt, men leverantörernas lösningar kan skilja sig från varandra. Det kan därför vara bra att ta reda på vilka lösningar olika företag använder och diskutera om ni själva ska utföra taggningen eller nyttja andras tjänster. Det kan även vara bra att “testtagga” föregående års årsredovisning för att få en fördjupad inblick i hur själva taggningen fungerar.

Ett av de viktigaste momenten för att lyckas implementera ESEF-kraven är att tidigt ha en tydlig tidsplan. Implementeringen av ESEF för ett företag innebär att flera olika avdelningar på företag kommer involveras. Även andra företag kan komma att arbeta med er ESEF-process som exempelvis kommunikationsbyråer, design- och formgivningsbyråer samt systemleverantörer. De är därför viktigt att tidigt ha en tydlig tidsplan. Detta för att alla inblandade ska veta vilken roll de har och när deras deadline är.

ESEF, XHTLM, XBRL, iXBRL och taggning, det är många olika begrepp att hålla reda på och det är ännu mer rörigt att implementera kraven. Men oavsett hur klurigt det kan se ut är det viktigt att följa och förstå ESEF-kraven. Vi på Ava har kunskap och erfarenhet av ESEF-kraven. Vi hjälper dig med årsredovisningen utifrån era förutsättningar. Välkommen att kontakta oss!

Våra expertområden

Finansiell kommunikation

Med noggrann analys och kreativ presentation förvandlar vi finansiell data till tydliga och engagerande rapporter som lyfter fram er verksamhets unika styrkor.

Läs mer

Investor Relations

Från strategisk planering till genomförande av börsintroduktioner och kapitalmarknadsdagar, säkerställer vi att ni kommunicerar effektivt med era investerare.

Läs mer

Hållbarhet

Vi guidar er genom de senaste hållbarhetstrenderna och lagkraven, och hjälper er att rapportera på ett sätt som understryker ert engagemang för en hållbar framtid.

Läs mer

Digitala lösningar

Skapa digitala upplevelser som engagerar era intressenter med innovativa och användarvänliga plattformar som driver er kommunikation framåt.

Läs mer

Varumärke

Vi hjälper er att framhäva er närvaro på marknaden med ett omisskännligt varumärke som kommunicerar er unika identitet och upplevelse med era kunder.

Läs mer

Public Relations

Bygg och vårda långsiktiga relationer som skapar varaktigt förtroende och stärker ert varumärkes röst i alla kanaler.

Läs mer

Kontakta oss

Vårt team av strategiska rådgivare är redo att hjälpa er att skapa och implementera effektiva kommunikationslösningar.

Kontakt

Kontakta oss

*
*
*
Genom att klicka på "Skicka" accepterar du vår integritetspolicy, inklusive vår cookiepolicy.