Dags för börsnotering? Vi listar våra viktigaste tips för en lyckad IPO

Börsåret 2024 har hittills bjudit på breda uppgångar både i Sverige och på andra sidan Atlanten, i New York. Samtidigt som den svenska vintern dragit sig tillbaka under det första kvartalet ser det också ut som att isen släppt på marknaden både när det kommer till M&A-transaktioner och börsnoteringar. Men vad krävs egentligen för en lyckad börsnotering? AVA listar åtta viktiga punkter att tänka på för företag som överväger en IPO.

Under 2023 dominerades nyhetsflödet av makroekonomin. Hög inflation och stigande räntor påverkade även IPO-marknaden som svalnade av rejält. På Stockholmsbörsen var det endast Rusta som noterades, och även i New York var aktiviteten lägre, vilket vi skrivit om tidigare.

Ett kvartal in i 2024 ser det ut som att intresset kommit tillbaka. I New York noterades den sociala medieplattformen Reddit den 21 mars, till en värdering om 6,4 miljarder USD, dock betydligt lägre än spekulationerna inför IPO:n. En dag senare noterades industriteknikgruppen Karnell i Stockholm. Båda IPO:erna blev lyckade och aktierna rusade uppåt under sina respektive första handelsdagar.

Mer aktivitet inom M&A

Även inom övriga transaktioner har aktiviteten ökat sedan årsskiftet. Bland annat har vi sett La Française des Jeux SA lägga ett bud på Kindred på 130 kronor per aktie, spelbolaget Embracer har meddelat att de ska genomföra en försäljning av delar av Saber Interactive till en av bolagets storägare och balkong- och fasadkoncernen Balco Group har förvärvat både finska Riikku Group och Suomen ohutlevyasennus Oy, för att nämna några exempel.

Även bland betydligt större bolag har aktiviteten ökat. AstraZeneca har bara under mars gjort två mindre förvärv och den amerikanska utdelningsaristokraten 3M meddelade att de ska knoppa av sitt hälsovårdsbolag Solventum, vilket ska noteras och delas ut till aktieägarna i början av april.

Högre krav i en globaliserad värld

I och med de senaste decenniernas teknologiska framsteg har världens finansmarknader blivit allt mer sammanflätade. En konsekvens är att redan noterade företag, men också företag som överväger en notering nu har tillgång till en global investerarbas. Det skapar både möjligheter men medför också ökad konkurrens och komplexitet. Företag som agerar på flera marknader och har många utländska ägare behöver anpassa sig till makroekonomiska trender, valutakursförändringar, regulatoriska krav och intresset bland institutionella investerare i olika delar av världen. Allt sammantaget påverkar i slutändan värderingen av aktien.

Framförallt har regulatoriska förändringar, både på nationell och internationell nivå, en stor påverkan på förberedelserna inför en IPO. Exempelvis har ett ökat fokus på hållbarhet lett till att företag måste inkludera hållbarhetsinformation i prospektet under sin börsintroduktionsprocess, ofta i betydligt större omfattning än vad som krävs i en onoterad miljö. Det är därför viktigt för företag att hålla sig uppdaterade kring regelverk och best practice för att säkerställa efterlevnad och samtidigt kunna locka till sig en växande investerarbas som alltmer värderar hållbarhetsaspekter. 

Även investerarnas syn på marknadsrisker och marknadstrender har blivit allt mer homogen under det senaste decenniet. Det bidrar också till att lägga grunden för vad som utgör ett attraktivt investeringscase. Exempelvis har vi under de senaste åren sett en ökning i intresset för teknik- och hälsovårdssektorn, särskilt i spåren av pandemin. Aktuella trender spelar därför en viktig roll för företag som överväger en IPO.

Åtta tips för en lyckad IPO

Att genomföra en IPO tar olika lång tid beroende på hur väl förberedda man är som företag. Vi på AVA Corporate Communications är specialiserade på företagskommunikation och investerarrelationer och har sammanställt våra åtta bästa tips nedan för att dels komma igång med arbetet för en lyckad börsintroduktion.

  • Ordning och reda i bokföringen. Inför en börsnotering är det av yttersta vikt att ha välstrukturerade och noggrant reviderade finansiella rapporter. Er finansiella redovisning spelar en central roll i att attrahera potentiella investerare och uppfylla regulatoriska krav. Se till att all finansiell information är transparent, exakt och i linje med gällande redovisningsstandarder genom att upprätta tydliga interna processer och rutiner för både bokföring och externredovisning. I en noterad miljö är det näst intill oförlåtligt att rapportera för sent eller felaktigt. 
  • Välj kompetenta rådgivare. Valet av legala-, finansiella- och kommunikationsrådgivare är kritiskt för framgången av din börsintroduktion. Rådgivare med djupgående kunskap i din sektor och en historik av framgångsrika noteringar kan erbjuda ovärderlig vägledning. Att ha kompetent stöd och vägledning leder till en smidig process och underlättar ert arbete i år framöver genom att lägga grunden för ert framtida IR-arbete.
  • Utveckla en professionell och engagerande närvaro online. En modern och informativ webbplats, kompletterad med en specifik webbplats för investerarrelationer, är grundläggande för att stärka företagets varumärke och intressera investerare. Det underlättar kommunikationen med nuvarande och framtida aktieägare och bidrar till att bygga förtroende och transparens.
  • Förstärk kommunikationen med aktieägare. Effektiv kommunikation med befintliga och potentiella aktieägare behövs under hela börsintroduktionsprocessen. Det är viktigt att hålla intressenter välinformerade om företagets utveckling och framtidsutsikter. Att tidigt lägga tid på att skapa en kommunikationsstrategi med tydliga riktlinjer och mål betalar sig längre fram och lägger en god grund för att skapa långsiktiga relationer med marknaden.
  • Var proaktiv inför regulatorisk granskning. Att bli ett publikt bolag innebär ökad uppmärksamhet från myndigheter. Förbered ditt företag genom att noggrant följa alla tillämpliga lagar och förordningar. Det är också viktigt att ha strategier redo för att hantera eventuella utmaningar som kan uppstå. 
  • Utarbeta en långsiktig strategi. En framgångsrik börsnotering är bara början. För att säkerställa fortsatt tillväxt och framgång är det viktigt med en genomtänkt långsiktig plan som omfattar både produkt- och affärsutveckling.
  • Ha realistiska förväntningar på företagets värdering. Processen att sätta en värdering inför en börsintroduktion är ofta komplex, speciellt om företaget är konjunkturkänsligt eller är i ett tidigt stadium där framtida potential för värdeskapande ännu inte syns på sista raden. Att ha en realistisk syn på företagets värdering, baserat på analys av historisk utveckling och förståelse för marknaden där företaget verkar, är viktigt för en lyckad IPO. 
  • Värna om era nya ägare. I många företag innebär en börsintroduktion ofta att man endast släpper en del av den totala aktiestocken till nya ägare. Denna del kallas ofta “free float”, och syftar till aktier som handlas på andrahandsmarknaden. Med andra ord är det alltså den andel av aktierna som kan byta ägare över dagen. En viktig sak att tänka på är att ha en lagom stor free float. Det skapar bättre likviditet i aktien och underlättar prissättningen vilket i sin tur leder till mindre volatilitet. Samtidigt finns det ofta både tidigare ägare samt institutionella ägare som åtagit sig att teckna aktier i börsintroduktionen som samtidigt ingått så kallade lock up-avtal. Om alla dessa löper ut samtidigt finns det risk att storägare säljer samtidigt och free floaten ökar dramatiskt, det kan ha en negativ påverkan på aktiekursen och mindre ägare som tecknat aktier i IPO:n eller tillkommit kan känna sig lurade. Resultatet blir att företaget stämplas som fientligt mot småsparare och det kan ta lång tid att bygga upp förtroendet igen.

 

Hur kan AVA hjälpa mitt företag?

Om ditt företag är intresserad av att utforska möjligheterna för en börsnotering kan AVA bistå er genom hela processen. Vårt team av erfarna konsulter är experter på IR, hållbarhetsredovisning och finansiell kommunikation. Vi kan framför allt bistå er med att förbereda ert företag på de krav som ställs på er från investerare i en noterad miljö. Vi har även goda kontakter med erfarna finansiella och legala rådgivare som kan säkerställa att ni får en så smidig process som möjligt. Kontakta oss idag för att få veta mer.

Våra expertområden

Finansiell kommunikation

Med noggrann analys och kreativ presentation förvandlar vi finansiell data till tydliga och engagerande rapporter som lyfter fram er verksamhets unika styrkor.

Läs mer

Investor Relations

Från strategisk planering till genomförande av börsintroduktioner och kapitalmarknadsdagar, säkerställer vi att ni kommunicerar effektivt med era investerare.

Läs mer

Hållbarhet

Vi guidar er genom de senaste hållbarhetstrenderna och lagkraven, och hjälper er att rapportera på ett sätt som understryker ert engagemang för en hållbar framtid.

Läs mer

Digitala lösningar

Skapa digitala upplevelser som engagerar era intressenter med innovativa och användarvänliga plattformar som driver er kommunikation framåt.

Läs mer

Varumärke

Vi hjälper er att framhäva er närvaro på marknaden med ett omisskännligt varumärke som kommunicerar er unika identitet och upplevelse med era kunder.

Läs mer

Public Relations

Bygg och vårda långsiktiga relationer som skapar varaktigt förtroende och stärker ert varumärkes röst i alla kanaler.

Läs mer

Kontakta oss

Vårt team av strategiska rådgivare är redo att hjälpa er att skapa och implementera effektiva kommunikationslösningar.

Kontakt

Kontakta oss

*
*
*
Genom att klicka på "Skicka" accepterar du vår integritetspolicy, inklusive vår cookiepolicy.