Två svala år för börsnoteringar – nu laddar marknaden för 2024

Under 2023 har IPO-marknaden i Sverige varit fortsatt sval. På Nasdaqs huvudlista noterades endast ett bolag, Rusta, jämfört med tre bolag under 2022 och hela 25 under 2021 som blev nära ett rekordår. Sett till samtliga listor noterades över 100 nya bolag i Sverige under 2021 vilket var det största antalet på över två decennier. 

Låg aktivitet även i USA
Även på övriga marknader, till exempel i USA, har antalet börsnoteringar sjunkit kraftigt under de två senaste åren till följd av oro kring inflation och räntehöjningar. Trots detta spekuleras det om att IPO-marknaden ska ta fart igen under 2024, något som även de ledande nordiska revisionsbyråerna hoppas på.

En ytterligare bidragande faktor är det osäkra börsklimat som rått de senaste två åren. Många företag vill börsintroduceras när investerarna är positivt inställda till aktiemarknaden. Dock har techsektorn trotsat denna trend. Efter chiptillverkaren Arm:s framgångsrika notering på Nasdaq New York under sommaren 2023, ser fler amerikanska techbolag ut som starka IPO-kandidater. På Wall Street viskas det om bolagen Stripe, Databricks och Reddit med värderingar på cirka 50, 40 respektive 15 miljarder dollar. Även på Stockholmsbörsen finns det spekulationer om stora noteringar nästa år. I slutet av oktober uppgav till exempel Financial Times att Northvolt planerar en börsnotering under 2024 till en värdering på omkring 20 miljarder dollar.

Flera möjligheter men också nya krav
Oavsett tidpunkt och marknadsläge finns det alltid flera saker att beakta vid en IPO. En börsnotering skapar möjligheter att ta in nytt kapital, möjliggör förvärv med den egna aktien som betalning, och ökar kännedomen om bolaget. Samtliga tre anledningar låter rimliga för potentiella investerare, men en IPO skapar samtidigt också möjligheter för befintliga ägare att sälja av sitt innehav, eller att “göra en exit”, som det kallas. Därför är en viktig del av kommunikationen kring en börsnotering att förklara orsakerna bakom varför man tar beslutet.

En IPO är dessutom väldigt resurskrävande, både tidsmässigt och ekonomiskt, vilket leder till att företag behöver engagera flertalet externa konsulter både före, under och efter börsnoteringen. Beroende på vilken lista ett bolag avser notera sig på måste flera krav uppfyllas. Det kan bland annat inkludera en IPO readiness assessment (även kallat börsprevision), finansiell rapportering enligt IFRS, hållbarhetsrapportering enligt kommande lagstiftning i ESRS, finansiella analyser, upprättande av flera policyer, genomgång av bolagsstyrning samt upprättande av ett prospekt, vilket är det material marknaden får tillgång till inför noteringen. På Nasdaq Stockholm måste även bolaget genomgå en oberoende granskning om det är lämpligt att notera bolaget. Granskningen ska presenteras för Nasdaq och utförs av tredje part, vanligtvis en revisionsbyrå som inte varit involverad vare sig i börsprevisionen eller bolagets ordinarie revisionsarbete.

IR blir en ny del av det dagliga arbetet
Vid en börsnotering ökar också kravet på transparens. Det ställer i sin tur ytterligare krav på hur företaget hanterar sin externa kommunikation. Investor Relations (IR) blir en ny del av det dagliga arbetet och omfattar bland annat:

  • Förbereda, sammanställa och presentera kvartalsrapporter
  • Utforma årsredovisningen
  • Skriva och publicera pressmeddelanden
  • Hålla hemsidan uppdaterad och relevant
  • Omvärldsanalys och mediebevakning
  • Hantera eventuella kontakter med affärsmedia
  • Svara på frågor från aktieägare
  • Anordna kapitalmarknadsdagar och andra event

 

Vad kan vi hjälpa till med?
AVA Corporate Communications är en modern kommunikationsbyrå med erfarna konsulter specialiserade på finansiell kommunikation och investor relations för börsnoterade företag på Nasdaq. En viktig rekommendation till alla som överväger en IPO är att prioritera er IR-webbplats. För ett företag på väg att noteras, representerar detta en relativt liten engångsinvestering som ger betydande effekt över tid. En välutvecklad IR-webb bidrar till att skapa förtroende och säkerställer tillgången till relevant information för investerare, vilket är en viktig faktor för framgång i en noterad miljö. Att ha alla nödvändiga delar på plats vid tiden för börsnoteringen är därför en stor fördel, och efter noteringen ligger fokus huvudsakligen på underhåll, innehållsuppdatering och vidareutveckling.

Våra expertområden

Finansiell kommunikation

Med noggrann analys och kreativ presentation förvandlar vi finansiell data till tydliga och engagerande rapporter som lyfter fram er verksamhets unika styrkor.

Läs mer

Investor Relations

Från strategisk planering till genomförande av börsintroduktioner och kapitalmarknadsdagar, säkerställer vi att ni kommunicerar effektivt med era investerare.

Läs mer

Hållbarhet

Vi guidar er genom de senaste hållbarhetstrenderna och lagkraven, och hjälper er att rapportera på ett sätt som understryker ert engagemang för en hållbar framtid.

Läs mer

Digitala lösningar

Skapa digitala upplevelser som engagerar era intressenter med innovativa och användarvänliga plattformar som driver er kommunikation framåt.

Läs mer

Varumärke

Vi hjälper er att framhäva er närvaro på marknaden med ett omisskännligt varumärke som kommunicerar er unika identitet och upplevelse med era kunder.

Läs mer

Public Relations

Bygg och vårda långsiktiga relationer som skapar varaktigt förtroende och stärker ert varumärkes röst i alla kanaler.

Läs mer

Kontakta oss

Vårt team av strategiska rådgivare är redo att hjälpa er att skapa och implementera effektiva kommunikationslösningar.

Kontakt

Kontakta oss

*
*
*
Genom att klicka på "Skicka" accepterar du vår integritetspolicy, inklusive vår cookiepolicy.